Tuesday, November 23, 2010

yang terpendam 1

“Kak, cantik tak baju ni?” tanya Husna kepada Hani sambil menggayakan baju yang baru dibeli petang tadi di Sogo. Pertanyaannya tidak dijawab lantas Husna menoleh ke arah kakaknya yang duduk di kerusi yang terdapat dalam bilik Husna. Dia melambai-lambaikan tangannya ke arah kakaknya. Namun tiada reaksi daripada Hani. Husna memerhatikan kakak kembarnya sampai melihat ke arah jam tangannya.

“Adik, kenapa tengok jam itu? Dah rosak ke?” tanya Along Hana yang baru memasuki kamarnya. Husna meletakkan jari telunjuknya ke bibir. Along Hana mengerti isyarat yang diberikan oleh Husna yang lebih mesra disapa adik. Hana mengambil tempat duduk di sebelah Husna yang duduk di hujung katilnya. Dia hanya memerhatikan tindak-tanduk Husna.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hani tersedar dari lamunannya. Dia hairan apabila melihat Along dan adik memerhatikannya.

“Kenapa Along dengan adik pandang Hani macam itu. Ada yang tak kena dengan muka Hani?”

“Tak adalah. Cuma nak tahu di mana terletaknya kecantikan Hani sampai lelaki mudah jatuh cinta pada Hani,. Betul tak, Along?” Husna memandang Alongnya memohon agar mengiyakan jawapannya. Hana mengangguk tanda setuju dengan jawapan Husna. ‘Apasallah dengan adik ni. Tiba-tiba saja.’ getus hati Hana.

“Boleh percayakah? Along pun nampak macam dipaksa saja. Entah-entah kau orang berpakat nak tengok reaksi Hani. Betul tak?”

“Sampai hati Alang tuduh kami macam gitu. Ini yang nak tersentuh ni. Tak apalah, Along. Orang dah anggap macam itu nak buat macam mana lagikan.” jawab Husna dalam nada merajuk.

“Apalah Adik, Hani nak bergurau pun tak boleh. Inilah masanya Alang nak bergurau. Manalah tahu esok lusa Allah nak ambil nyawa Hani.” kata Hani sambil memeluk bahu Husna.

“Kenapa Hani cakap macam itu. Along tak suka. Tengok Adik dah nak menangis. Adikkan tak suka ayat macam tu. Macam Hani baru kenal Adik sehari dua.” ujar Hana.

“Yalah, Hani. Adik cuma gurau aja. Hani memang tak sayangkan Adik lagikan. Hani suka sangat cakap macam itu akhir-akhir ini. Jangan cakap macam itu lagi ya, Hani.” Husna berkata dalam sendu yang baru bermula.

“Mengingati kematian bukankah satu kewajipan kepada kita sebagai hamba-Nya.”

“Itu Along tahu. Along tak nafikan kenyataan itu. Tapi tujuan mengingati kematian adalah untuk berpesan kepada umat Islam agar tidak meninggalkan solat fardu lima kali sehari. Di samping mengajar manusia agar tidak terlalu mengejar harta di dunia dan meninggalkan apa yang menjadi bekalan untuk harta di akhirat nanti.” bidas Hana.

“Sudahlah tu Along, Hani. Adik tak sukalah kita adik-beradik bertengkar sebab hal macam ini….”

“Adik diam.” Hana dan Hani serentak mencelah tanpa memberi peluang kepada Husna untuk memenjangkan leterannya. Husna tersentak apabila ditengking sebegitu rupa oleh kedua kakaknya. Dia bangun dan melangkah ke luar dari kamarnya dengan tangisan.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

“Adik , kenapa menangis ni. Siapa yang buat adik sampai menangis ni.” tanya Puan Wardina kepada puteri bongsunya yang datang kepadanya teresak-esak.

“Tak ada apa-apalah, mama.” ujar Husna

“Adik, jangan nak tipu mama. Adik ni anak mama. Mama bela sejak adik itu sebesar dua jari tangan mama ni. Ceritalah pada mama.” Pujuknya lembut sambil menggosok perlahan bahu puteri bongsunya.

“Betul tak ada apa-apalah, mama.”

“Adik mungkin boleh bohong orang lain. Tapi adik tengah bercakap dengan seorang ibu yang mengandungkan adik sembilan bulan sepuluh hari dan juga merupakan seorang peguam.”

“Ma, Adik cakap tak ada apa-apa. Tak adalah.”

“Adik nak mama guna cara dalam kamar pengadilankah?” tanya mama dengan suara yang sengaja ditegaskan.

“Ma... adik mengalah. Tadi adik tengah cuba baju yang adik beli tadi. Adik tanya Hani tapi Hani termenung. Lima minit macam tulah dia mengelamun. Lepas itu Along masuk. Lebih kurang dua minit Along masuk, Hani tersedar. Adik sakatlah Hani. Hani boleh cakap ‘inilah masanya Hani nak bergurau. Mana tahu esok lusa Hani mati.’. Adik teruslah menangis dan tersentak. Along marah Hani. Adik tegurlah. Dua-dua tengking adik. Tak pernah Along dan Hani naik suara kat adik. Adik terkejutlah. Cuma hal kecil, kakak-kakak adik tengking adik.” terang Husna panjang lebar. Puan Wardina hanya tersenyum kelat. Dadanya berdebar kencang tatkala mendengar cerita puteri bongsunya.

“Sebab itulah anak mama menangis ni. Tapi apa yang adik cakap memang betul. Mama perasan yang Hani dah banyak diam diri. Dah tak kecoh macam dulu. Kalau tak,selagi tak riuh rumah ni, selagi tulah dia mengusik orang. Mama rasa Hani ada masalah tapi dia tak nak kongsi dengan kita semua.” mama memujuk puteri bongsunya.

“Tapi ada seorang insan yang dapat buat Hani cakap masalah dia.”Husna bersuara setelah mendiamkan diam. Dia memandang wajah mamanya. “Siapa?” tanya Puan Wardina kehairanan.

“Papa.” jawab Husna. “Are you sure?” ternyata ketidakkeyakinan di sebalik suara mamanya itu.

“Betul papa boleh pujuk Hani beritahu masalah dia. Adik rasa masalah Hani mesti pasal Aizuddin.” Husna bersuara yakin. “Tapi kat sekolah Hani dengan Aizuddin baik aja.” Dia mengeluh perlahan.

“Tak tahu pula mama. Nanti papa balik, mama minta papa pujuk Hani. Mungkin betul juga apa yang adik cakap. Ini dah solat ke belum?”

“Adik dah solatla.” Husna bersuara manja sebelum bangun dan berjalan ke kamar tidurnya. Puan Wardina hanya menghantar anaknya melalui matanya. Seketika kemudian dia menangis tanpa alasan yang tidak siapa yang mengetahuinya.

No comments: